Zet puntjes op de i

Verbeter de communicatie op de werkvloer

Coaching

Van aanmelding tot start

Voorafgaand aan het maatwerkprogramma is er een startgesprek. Hierin komen de volgende onderwerpen aan de orde:

·        kennismaking

·        aanleiding voor coaching, mogelijkheden van coaching

·        werkcontext

·        bepalen leervraag

·        beschikbaarheid van tijd voor coaching sessies, studietijd en leerstijl

Aansluitend wordt een taaltest afgenomen,  schriftelijk of mondeling. Deze is afgestemd op de leervraag.

Op basis van het gesprek en de test maakt de coach een offerte met het voorstel voor het maatwerkprogramma. De doorlooptijd van het programma is ongeveer 3 maanden.

Voor de kosten van het startgesprek en de taaltest wordt een bedrag van € 250,- (excl. btw) in rekening gebracht.

Intake voor teamcoaching gebeurt met de opdrachtgever. Afhankelijk van de leervraag, volgt een gesprek met deelnemers en wordt indien nodig een taaltest afgenomen. Op basis van de verzamelde informatie wordt een voorstel met plan van aanpak geoffreerd. Na akkoord wordt het programma uitgevoerd. Aan het einde wordt met deelnemers geëvalueerd. De opdrachtgever ontvangt een rapportage, hierin zijn ook de behaalde resultaten opgenomen. 

Hoe verloopt de individuele coaching?

De coaching vindt plaats op vooraf afgesproken tijdstip en plaats. Dit kan tijdens kantooruren op het werk van de deelnemer in een rustig kantoor of via internet met Skype. Coaching buiten kantoortijd is dan ook mogelijk, mits er sprake is van een goede internetverbinding en rustige omgeving.

De coaching omvat 8-12 sessies met een tussentijd van 1 à 2 weken en een studielast van ongeveer 10 uur per sessie.

Het maatwerkprogramma start met een introductie van een uur. Hierin worden werkwijze, plan van aanpak, data voor coachsessies, terugkoppeling op de gemaakte taaltest en de eerste opdrachten besproken. Elke volgende sessie bestaat uit:

·       reflectie en feedback op gemaakte opdrachten (schriftelijke opdrachten
        zijn vooraf ingeleverd)

·       kennis, theorie op specifieke onderwerpen + oefeningen

·       bespreken nieuwe opdrachten en oefeningen en theorie als huiswerk (± 10
        uur per keer)

·       afspraken over vervolgsessie en aanleveren opdrachten. Tijdens de laatste
        coachsessie is er een eindevaluatie.

Wanneer is coaching succesvol?                 

Mijn visie is dat leren pas rendement oplevert als de deelnemer een sterke behoefte heeft om tot verbetering te komen. De deelnemer is zich bewust dat hij nog vaardiger kan worden op het gebied van taal en is gemotiveerd te leren. De taalcoach helpt de ontwikkelvraag helder te krijgen en een coachingsprogramma op te stellen. 

In de afbeelding staat het ontwikkelingsproces weergegeven. Dat begint met een fase waarin nog onvoldoende besef is van de gemaakte taalfouten, men is onbewust onbekwaam. In deze fase kan de behoefte aan ontwikkeling ontstaan. Bewust leren heeft in deze fase niet zoveel zin. In fase 2 ontstaat er meer en meer het besef van tekorten in de taalbeheersing en de behoefte hierin verandering te brengen. In fase 2 en 3 is het inzetten van taalcoaching effectief. In deze periode wordt veel geleerd van oefenen en feedback op wat goed gaat en op gemaakte fouten. In fase 3 wordt het geleerde uit fase 2 in een stijgende lijn bewust en consistent toegepast.

In fase 4 is het geleerde volledig geïntegreerd, men hoeft niet meer na te denken over het formuleren en juist hanteren van begrippen, men is op zeer veel onderdelen onbewust bekwaam. Steeds maar doorgroeien en een hoger niveau halen is niet vanzelfsprekend. Soms heeft men het eindniveau bereikt.

De mate van ontwikkeling en groei en het te behalen niveau is mede afhankelijk  van vooropleiding, cognitieve vermogens, leertempo en persoonlijke situatie.